Metodologia wdrożeń.
Poprawnie dobrana metoda budowy i uruchomienia aplikacji może wyeliminować niebezpieczeństwo porażki wdrożeniowej.
Klient podejmuje ostateczną decyzję dotyczącą zakresu, trybu i formy wdrożenia po zapoznaniu się z końcowymi wnioskami z analizy biznesowej.
Wszyscy wiemy, że proces wdrożenia systemu klasy MRPII w firmie produkcyjnej jest złożony i może zakończyć się terminowo tylko wtedy, gdy wykonawca zapewni wsparcie doświadczonych konsultantów i będzie posługiwał się właściwa metodologią realizacji prac.
Zespół datainfo zawsze poprzedza realizację wdrożenia analizą biznesową, która pozwala nam zrozumieć zachodzące w firmie procesy, zdefiniować oczekiwane cele i wynikające z wdrożenia korzyści. Raport z analiza zawiera nie tylko opis organizacji, ale również opis wskaźników stanowiących późniejsze kryteria oceny wdrożenia. Ważnym elementem prac przygotowawczych jest również określenie ryzyka związanego z realizacją projektu.
Scrum.
Spośród wszystkich metod agile, Scrum jest wyjątkowa, ponieważ iteracyjna natura tej metodologii, połączona z zarządzaniem priorytetami i koncepcją naszego oprogramowania, pozwala na wczesne uzyskanie istotnych i działających(!) elementów systemu. Metodyka ta wprowadza również ideę empirycznego procesu kontroli (przejrzystość, cykliczna weryfikacja, szybka eliminacja przeszkód), procesu niezmiernie istotnego z punktu widzenia chyba każdego zleceniodawcy.
Metoda ta sprawdza się zwłaszcza przy projektach, w których nie można opisać wszystkich założeń do systemu przed jego wdrożeniem, kiedy Klienci mają sprecyzowane oczekiwania jedynie do podstawowej funkcjonalności, ale nie do końca wiedzą, czego potrzebują w obszarach pomocniczych. Jeśli niezbędna jest zmiana wymagań w trakcie uruchamiania programu, to podejście Scrum jest naprawdę idealne. Metodyka ta pozwala również na łatwiejszą, bieżącą kontrolę projektu wdrożeniowego, a zwłaszcza umożliwia wcześniejsze wykrywanie problemów, które mogą się zdarzyć.
Role.
- Współpraca z klientem zamiast ciągłych negocjacji.
- Reagowanie na zmiany zamiast ślepego podążania za planem.
Początek prac.
Sprinty.
Po przedstawieniu listy prac sprintu, właściciel i zespół określają mierzalny cel sprintu, który jest najczęściej konkretną korzyścią funkcjonalną lub biznesową. W drugiej części spotkania zespół dzieli listę prac planowanego sprintu na zadania. Każde zadanie będzie miało określony, przyjęty przez zespół czas na jego realizację – zespół po weryfikacji zadań przyjmuje pracę i jest za nią odpowiedzialny. Zadania zazwyczaj dzielone są tak, aby czas wykonania każdego z nich nie przekraczał 2-3 dni. Metodyka Scrum narzuca duże rygory czasowe zadań i dzięki temu znacznie poprawia samoorganizację zespołu.
Na koniec każdego sprintu organizuje się spotkanie przeglądu (ang. sprint review meeting) - zespół przedstawia właścicielowi to, co osiągnięto w danym sprincie. Właściciel określa, czy cel został osiągnięty. Spotkania trwa średnio 3-4 godziny. W tym samym dniu odbywa się również drugie spotkanie retrospektywne (ang. sprint retrospective meeting) – zespół omawia z szefem scrum wykonane zadania w kontekście organizacyjnym i w odniesieniu do napotkanych problemów. Przy projektach opartych o jeden z gotowych szablonów wdrożeniowych (systemu Signa prekonfigurowanego pod specyfikę konkretnej branży), realizowanych dla średniej wielkości firmy produkcyjnej, główne prace uruchomieniowe realizowane się zazwyczaj podczas 6-8 sprintów.